Percutian ke Pulau Pinang

 

     Hai! Kembali lagi di blog saya. Kali ini saya ingin menceritakan pengalaman saya bercuti ke Pulau Pinang bersama keluarga saya. Kami sekeluarga bertolak ke Pulau Pinang dari Perak kerana salah seorang kakak saya menetap di Perak. Jadi perjalanan kami ke Pulau Pinang tidaklah terlalu jauh.


jambatan Pulau Pinang

  

   Kami menetap di Glow Hotel Penang yang terletak di Jalan Macalister, Georgetown. Kami memilih hotel ini kerana ia berdekatan dengan tempat yang merupakan tarikan pelancong dan hotel ini juga cantik, selesa dan agak besar. 


Glow Hotel Penang

     Disebabkan kami hanya bercuti selama 2 hari, jadi kami hanya sempat untuk ke beberapa tempat yang menarik sahaja. Antaranya adalah :

Bukit Bendera / Penang Hill

     Bukit Bendera merupakan salah satu tempat yang telah lama ingin saya kunjungi dan akhirnya hajat saya telah tercapai! Puncak tertinggi ialah pada ketinggian 833m aras laut. Servis tren di sini bermula sejak tahun 1923 dan kini telah masuk ke generasi keempat.

     Jarak landasan ialah 1996m iaitu yang terpanjang di Asia. Di sini juga terdapat terowong bersaiz 79m panjang dengan 10 kaki lebar dan kecuraman 27.9 degrees dan merupakan terowong paling curam di dunia. Terdapat pelbagai tempat yang menarik untuk bergambar dan aktiviti yang boleh dilakukan di sini.


tren di Bukit Bendera





Chocolate and Coffee Museum

     Berhampiran dengan Guest Inn Muntri, terdapat pelbagai jenis muzium seperti Cat Museum, Camera Museum, dan Chocolate & Coffee Museum. Saya lebih tertarik untuk ke Chocolate and Coffee Museum kerana chocolate merupakan salah satu makanan kegemaran saya. Masuk adalah percuma dan kami sempat melihat pelbagai proses pembuatan chocolate sambil mempelajari tentang sejarah chocolate. Saya telah menghabiskan banyak duit di sini kerana terlalu rambang mata dan akhirnya saya membeli setiap jenis chocolate yang dijual.




ICE Cafe

     Kami ke sini untuk menikmati pencuci mulut yang berasaskan ais sambil menikmati suasana yang sejuk dengan suhu 10’c kerana cuaca di luar sangat membahang pada waktu tengah hari. Saya membeli satu gelas Ice Mango yang sangat lazat tetapi terlalu sejuk untuk cuaca yang sejuk. Suasana di sini seperti berada di tengah kawasan bersalji dan ini merupakan pengalaman pertama saya berada di tempat seperti ini. Di sini kami dibenarkan untuk mencuba pakaian baju sejuk dan bergambar ala ala seperti kami berada di kutub utara.

 



     Sampai di sini saja blog saya kali ini. Jadi, apa lagi? Jom ramai ramai datang melancong ke Pulau Pinang. Jumpa lagi dalam blog saya akan datang! Bye


Comments

Popular posts from this blog

Jom kenal saya!

Me, Myself and I

Tempat menarik di UKM (Aqilah)