Minggu Apresiasi Watan (MAW)

      Assalamualaikum dan selamat kembali lagi ke blog saya. Kali ini, saya ingin menceritakan serba sedikit tentang pengalaman saya menjejakkan kaki buat pertama kali di Universiti Kebangsaan Malaysia atau lebih dikenali sebagai UKM. Saya sangat teruja ketika ditawarkan untuk belajar di UKM kerana UKM merupakan universiti pilihan pertama saya di dalam sistem UPU.



     Perjalanan yang diambil dari rumah saya ke UKM adalah selama 6 jam kerana saya berasal dari Terengganu dan ianya agak jauh dari Selangor. Pada awalnya, kami agak kesulitan untuk mencari Dewan Gemilang iaitu tempat dimana semua pelajar perlu berkumpul untuk mendaftarkan diri ke kolej masing-masing. 

     Saya sangat bersyukur kerana salah seorang kawan baik saya, Alyaa yang saya kenali daripada matrikulasi turut mendapat tawaran belajar di UKM dan dia juga ditempatkan di Kolej Keris Mas (KKM) sama seperti saya.


gambar pertama saya dan Alyaa di UKM

     Saya sangat gembira sepanjang minggu apresiasi watan ini dijalankan kerana ini merupakan orentasi pertama yang saya pernah alami setelah habisnya sekolah menengah. Ini kerana, orentasi yang dijalankan sewaktu di matrikulasi adalah secara atas talian. Selama 5 hari MAW dijalankan, saya berasa sangat penat tetapi ia merupakan pengalaman yang sangat menarik.


pelajar tahun 1 bersama pemudah cara KKM

     

     Perkara yang paling menggembirakan saya adalah kerana saya dapat mengenali lebih ramai orang sepanjang MAW berlangsung. Terdapat banyak aktiviti yang menarik sepanjang MAW berlangsung dan aktiviti-aktiviti ini banyak membantu saya untuk menambahkan keyakinan dan menaikkan lagi semangat saya untuk terus berusaha ketika belajar di UKM. Antara aktiviti yang paling saya ingati adalah aktiviti domain, malam kebudayaan dan perang DECTAR. Segala sorakan ketika perang DECTAR daripada setiap kolej masih segar di dalam ingatan saya.



gambar ketika menjalankan aktiviti domain


persembahan daripada pelajar tahun 1 pada malam kebudayaan 


perang DECTAR

     Walaupun penat tetapi semua ini adalah memori yang sangat berharga untuk saya. Saya akan sentiasa mengingati semua yang saya lalui sepanjang MAW berlangsung kerana semua ini tidak boleh dibeli dengan wang ringgit.

Comments

Popular posts from this blog

Jom kenal saya!

Me, Myself and I

Tempat menarik di UKM (Aqilah)